Archiwum naszych projektów Erasmus+ zrealizowanych w ubiegłych latach.
Uczestnicy projektu podczas zajęć praktycznych, pod kierunkiem pani Danuty Rutkowskiej i pani Pauliny Grali, przygotowywali różne potrawy. Niektóre z nich pierwszy raz zasmakowali będąc na stażu zagranicznym. Najsmaczniejsze wytwory postanowili umieścić w książce kucharskiej. Młodzież pod kierunkiem pani Kingi Reszel przetłumaczyła przepisy na język niemiecki. Całość została opatrzona zdjęciami wykonanymi przez uczniów i umieszczona w książce kucharskiej. Książka dostępna jest w bibliotece szkolnej, w pracowni gastronomicznej i na stronie internetowej ZPS. Smacznego!
Polsko - niemiecka książka kucharska.
22.05.2019r. podczas Dnia Godności Osoby z Niepełnosprawnością Intelektualną, który objął swym zasięgiem południową Wielkopolskę, zorganizowaliśmy „Dzień Kucharza”. Podczas uroczystości zaprezentowaliśmy projekt Erasmus+ „Innowacyjne zdobywanie doświadczenia na rynku pracy poprzez staż europejski”. Przybyli gościemogli obejrzeć prezentację multimedialną dotyczącą realizowanego projektu.Uczniowie uczący się w zawodzie kucharz przygotowali wystawę z odbytych w Niemczech staży w ramach projektu. Odwiedzający mogli zobaczyć zdjęcia z podróży i pobytu w Niemczech, opracowany przez uczniów polsko-niemiecki słownik zawodowy, zapoznać się z tematyką projektu i wymienić doświadczenia. Ponadto dla wszystkich gości uczniowie przygotowali poczęstunek.
Uczestnicy projektu, pod kierunkiem pani Magdaleny Wielkopolskiej, opracowali słownik branżowy polsko- niemiecki. Pracowali nad nim podczas zajęć przygotowawczych do stażu oraz na lekcjach języka niemieckiego zawodowego. Wyjeżdżając na praktyki do Niemczech każdy uczestnik był wyposażony w ten słownik. Uczniowie umieścili w nim słownictwo z zakresu żywności i gastronomii. Swoją pracę zaprezentują i upowszechnią podczas zbliżającego się Dnia Godności Osoby z Niepełnosprawnością Intelektualną.
Polsko - niemiecki słownik branżowy (gastronomiczny).
W dniach od 17.03.2019 do 30.03.2019 uczniowie ZPS w Pleszewie mieli po raz drugi możliwość udziału w projekcie w ramach programu Erasmus + pt. "Innowacyjne zdobywanie doświadczenia na rynku pracy poprzez staż europejski". Był to drugi wyjazd grupy uczniów pracujących w zawodzie kucharz. Pierwsza tura odbyła się w październiku 2018. Uczniowie pracowali w niemieckich zakładach gastronomicznych na terenie Lipska oraz miejscowości Schkeuditz. Wyjazd dał praktykantom możliwość poszerzania kompetencji językowych poprzez bezpośredni kontakt z pracownikami i mieszkańcami. Oprócz praktyk gastronomicznych, do obowiązków należało także prowadzenie niemieckiej dokumentacji biurowej przy pomocy pracowników. W czasie wolnym organizatorzy, firma Vitalis mbH, zorganizowała wycieczkę do Drezna oraz zwiedzanie Lipska. Uczniowie na koniec praktyk otrzymali certyfikaty. Koordynatorem projektu jest p. Magdalena Wielkopolska.
W dniach od 14.10.2018 do 27.10.2018 uczniowie ZPS w Pleszewie brali udział w kolejnym projekcie w ramach programu Erasmus + pt. "Innowacyjne zdobywanie doświadczenia na rynku pracy poprzez staż europejski". Podczas dwutygodniowych praktyk w Lipsku uczniowie polepszyli umiejętności językowe w zakresie języka niemieckiego, przede wszystkim uwzględniając naukę języka zawodowego, poprzez aktywny kontakt z pracownikami niemieckich zakładów gastronomicznych, obsługę maszyn i urządzeń niemieckich, a także prowadzenie niemieckiej dokumentacji biurowej przy pomocy pracowników. Zdobyli doświadczenia w zakresie nauki zawodu kucharz w dużych zakładach gastronomicznych. Ponadto uczniowie zwiedzili Lipsk, oraz uczestniczyli w dwudniowej wycieczce do Berlina i poznali najważniejsze aspekty kulturalne i zabytkowe stolicy Niemiec. Poprzez udział w projekcie chcemy dać naszym uczniom jak największe szanse na starcie po ukończeniu szkoły na podjęcie pracy w zawodzie, a staż europejski jest dla nich jedyną szansą zdobycia praktyki zawodowej w profesjonalnym przedsiębiorstwie. Inicjatorką projektu jest Pani Izabela Ciszewska, nauczyciel języka niemieckiego.
W ramach projektu uczniowie poznali położenie geograficzne Niemiec, państwa sąsiednie, symbole narodowe: flagę i godło Niemiec. Usłyszeli wiele ciekawostek na temat zwyczajów panujących u naszych zachodnich sąsiadów, dowiedzieli się ile rodzajów chleba i kiełbasy mają Niemcy oraz jakiej marki najwięcej taksówek jeździ po Niemczech. Na podsumowanie wykonali flagę Niemiec. Zajęcia Prowadziła Pani Kasia Boruszczak.
Zajęcia w wymiarze dwóch godzin obejmowały tematykę związaną z historią Niemiec i najważniejszych zabytków historycznych. Uczniowie wykonali plakat, na którym umieścili własnoręcznie wykonaną mapę i flagę oraz wyszukane w internecie najważniejsze informacje związane z tym państwem. Zajęcia prowadziła Pani Beata Kinas.
W ramach projektu Erasmus + + Innowacyjne zdobywanie doświadczenia na rynku pracy poprzez staż europejski” odbyły się zajęcia z panią Magdaleną Wielkopolską, podczas których uczniowie zgłębiali tajniki języka zawodowego, uczyli się nazw różnych produktów spożywczych, słownictwa związanego z wyposażeniem w kuchni jak również formowania zdań i wypowiedzi związanej z pracą w kuchni.
W ramach projektu Erasmus + + Innowacyjne zdobywanie doświadczenia na rynku pracy poprzez staż europejski” odbyły się zajęcia z panią psycholog Aliną Walendowską , podczas których zostały omówione tematy dotyczące radzenia sobie z sytuacja trudną, zachowania w sytuacjach stresowych, współpracy w grupie były przeprowadzone w formie zabaw. Po każdym z tematów uczniowie uzyskali wyjaśnienie, z jakim problemem mieli do czynienia, jak może być to przeniesione do prawdziwych sytuacji mogących zdarzyć się w pracy, jak należy się wtedy zachować itp.
1. nie boje się zmian, potrafię odnaleźć się w każdej sytuacji
2. potrafię radzić sobie ze stresem
3. kieruję grupą ludzi w pracy
4. praca z presją czasową
5. praca w nowych warunkach
Mobilność osób uczących się i kadry w ramach kształcenia zawodowego
Tytuł: Innowacyjne zdobywanie doświadczenia na rynku pracy poprzez staż europejski
Czas trwania projektu: 01.09.2018-31.01.2020
Partner: Vitalis Betreuungsgesellschaft für Modellprojekte mbH w Schkeuditz
Koordynator: Izabela Ciszewska- nauczyciel języka niemieckiego
Uczestnicy: Młodzież klasy III Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej (zawód kucharz) oraz młodzież 1 i 2 klasy Branżowej Szkoły I Stopnia (zawód kucharz) będącej kontynuacją ZSZ , w sumie będzie brało udział w stażu zagranicznym 14 uczniów i 2 opiekunów.
Zagraniczne doświadczenie zawodowe ukierunkowane jest na podniesienie kompetencji i umiejętności indywidualnych uczestników danego programu, jak i kształtowanie postaw przedsiębiorczych, celem jak najlepszego przygotowania merytorycznego i praktycznego do wykonywanie przyszłego zawodu. Wyjazdy odbędą się w październiku 2018 ( 2 tygodnie) i w marcu 2019 (2 tygodnie). Łącznie staż będzie trwał 4 tygodnie i będą dwie grupy wyjazdowe. Realizacja projektu przyczyni się do zwiększenia kompetencji zawodowych i językowych uczniów i nauczycieli. Pozwoli również uatrakcyjnić ofertę edukacyjną naszej placówki. Udział w tym projekcie jest też szansą polepszenia umiejętności językowych w zakresie języka niemieckiego, przede wszystkim uwzględniając naukę języka zawodowego, poprzez aktywny kontakt z pracownikami niemieckich zakładów gastronomicznych, obsługę maszyn i urządzeń niemieckich, a także prowadzenie niemieckiej dokumentacji biurowej przy pomocy pracowników. Europejski staż zawodowy zmotywuje ich do efektywniejszej nauki do egzaminów zawodowych. Głównym celem naszego projektu jest umożliwienie naszym uczniom zdobycia doświadczenia w zakresie nauki zawodu kucharz w dużych zakładach gastronomicznych, polepszenie umiejętności językowych, otrzymanie certyfikatów potwierdzających odbycie praktyki zawodowej w Niemczech i dokumentu Europass-Mobility, który przyczyni się do zwiększenia szans naszych uczniów na rynku pracy.
Regulamin Rekrutacji i Uczestnictwa - WORD
Nasz dwuletni projekt dobiegł końca. Podsumowaniem owocnej współpracy było napisanie przewodnika w dwóch językach, który pokazuje najpiękniejsze zakątki naszego regionu. Przewodnik skierowany jest do naszych partnerów oraz wszystkich zainteresowanych, którzy chcieliby zagościć w naszej pięknej okolicy. W przystępny sposób opisuje najciekawsze miejsca, oraz pokazuje gdzie można wypocząć i się rozerwać. Poniżej zamieszczone są oba przewodniki w formacie PDF, które można przeczytać i pobrać.
W dniach 13.05 – 19.05.2018 mieliśmy okazję gościć w Pleszewie dwudziestoosobową delegację uczniów, nauczycieli i dyrektorów z trzech różnych państw. Spotkanie w ramach projektu „Erasmus + 2016-2018” było ostatnim etapem współpracy między Zespołem Placówek Specjalnych w Pleszewie a szkołami z Niemiec, Turcji i Czech. Zagraniczni przyjaciele przez cały tydzień obserwowali model nauki w szkolnictwie polskim. Mieli okazję wypiekać bułki w Muzeum Vogt`a, uczestniczyli w festynie zorganizowanym z okazji Dnia Godności Osób Niepełnosprawnych i pływali kajakami po Prośnie. Ponadto we Wrocławiu zwiedzili Hydropolis i ZOO, w Kaliszu poznali historię najstarszego polskiego miasta, w Góreczniku zobaczyli park olbrzymich owadów, a w Kórniku zwiedzili Zamek i przepiękne Arboretum. Po tygodniu ciekawych doświadczeń przyszedł czas na podsumowanie, gdyż Projekt Erasmus+ dobiegł końca. Koordynatorka strony polskiej, pani Izabela Ciszewska, z niekrytym wzruszeniem podziękowała wszystkim zaangażowanym za dwa lata intensywnej pracy i zapewniła, że chęci i zapału nam nie brakuje, dlatego od września bierzemy się do roboty i rozpisujemy kolejne projekty.
W ramach projektu Erasmus + nasza szkoła brała udział w zajęciach krajoznawczych na temat kultury, geografii i historii naszych partnerów z Czech, Niemiec i Turcji, a przy okazji utrwalali wiedzę o Polsce. Uczniowie poszczególnych klas rozwiązywali quizy krajoznawcze, za pomocą technologii informacyjnych poszukiwali różnych informacji o poszczególnych krajach, a efektem końcowym są wykonane przez uczniów plakaty, prezentujące najciekawsze miejsca, warte zobaczenia, oraz najważniejsze ciekawostki o naszych partnerach.
Ostatnia podróż odbyła się w dniach 21-28.10.2017r do przyjaciół ze szkoły İnönü İlkokulu, znajdującej się w słonecznej Alanyi, czyli popularnym regionie turystycznym na Riwierze Tureckiej. Gospodarze przyjęli polską, czeską i niemiecką delegację niezwykle ciepło i zorganizowali nam bardzo ciekawy, napięty i pełen wrażeń program. Mogliśmy, między innymi, poznać metody nauczania oraz realia, panujące w kilku tamtejszych szkołach podstawowych, jak również pooglądać liczne pracownie w szkole specjalnej. Odwiedziliśmy także burmistrza Alanyi oraz koordynatora Oświaty i liczną kadrę nauczycielską. Na każdym kroku wszyscy częstowani byli, bardzo popularną w Turcji, czarną herbatą i świeżymi owocami. Gospodarze zadbali również o najmłodszych gości, organizując: rejs statkiem, wycieczkę do kanionu, zwiedzanie jaskini i zamku na skale, przejażdżkę jeepami po górach czy pokaz delfinów. Nie mogło również zabraknąć kąpieli w ciepłym morzu podczas odpoczynku na najpiękniejszej tureckiej „Plaży Kleopatry”. Po niezwykle pasjonującym, obfitującym w niezapomniane przeżycia tygodniu, trzeba było, z bólem serca i wzruszeniem, wrócić do ojczyzny, do naszych codziennych obowiązków. Z pewnością ten wyjazd pozostanie na długo w sercach wszystkich delegacji. Nasza tęsknota nie potrwa jednak długo, bo już za kilka miesięcy, spotkamy się wszyscy razem w Pleszewie, gdzie podczas ostatniego etapu projektu Erasmus+ to my będziemy gospodarzami.
05 Listopada 2017r. Uczniowie naszej szkoły wzięli udział w olimpiadzie sportowej. Wśród konkurencji nie zabrakło rzutów piłką, pchnięcia kulą, biegów czy skoków w dal.Olimpiada odbyła się w miesiącu październiku również w pozostalych szkołach partnerskich w Niemczec, Czechach i Turcji. Każda szkoła miała ten sam zakres dyscyplin, ilość uczestników oraz podobny przedział wiekowy. Podsumowanie międzynarodowej olimpiady odbędzie się podczas naszego pobytu w Turcji, tam też zostaną rozdane nagrody i dyplomy.
05 czerwca 2017 uczniowie klasy I-III szkoły podstawowej uczestniczyli w drugim etapie naszej wędrówki w ramach projektu Erasmus+, podczas której poznali zasady odpowiedniego zachowania się w lesie, uczyli się rozróżniać gatunki różnych drzew i roślin, oraz podziwiali leśne zwierzęta m.in. czaple, sarny, oraz żeremie bobrów. Bardzo serdecznie dziękujemy za pomoc panu leśniczemu Rafałowi Mizerkiewiczowi.
Niektóre elementy muru naszej szkoły, były zdewastowane i popisane sprayami. Postanowiliśmy odnowić, przy pomocy graffiti, jedną z takich ścian.
Kolejnym etapem projektu była wizyta u naszych południowych sąsiadów w mieście Stara Paka w dniach 14-19 Maja 2017r. Wraz z delegacjami z Czech, Turcji i Niemiec spędziliśmy intensywny tydzień, przepełniony ciekawymi wizytami i interesującymi wydarzeniami. Mogliśmy z bliska obserwować jak w Czechach wygląda kształcenie w szkole podstawowej oraz przedszkolach, jedliśmy posiłki w szkolnych stołówkach i rozmawialiśmy z uczniami. Spotkaliśmy się w starej, ponad 100-letniej bibliotece, z panem Burmistrzem, który wręczył nam okolicznościowe emblematy i opowiedział o historii swojego miasteczka. Ponadto nasi uczniowie mieli okazję dokładnie poznać region, w którym rezydowaliśmy. Zwiedziliśmy Bożkowskie Jaskinie, charakteryzujące się licznymi naciekami skalnymi i stałą temperaturą powietrza oscylującą w granicach 7°C. Spacerowaliśmy po miasteczku Jičín, z którego pochodzą bajkowe postaci Rumcajsa i Cypiska, a na deptaku można sfotografować się przy posągu złotego smoka. Poznaliśmy najpiękniejsze zakątki "Czeskiego Raju" - geoparku, obfitującego w malownicze krajobrazy, wiekowe zamki i skalne miasta. Pojechaliśmy także do stolicy Czech - Pragi, która zachwyciła nas swoją architekturą. Widzieliśmy zamek królewski na Hradczanach, przeszliśmy most Karola, pływaliśmy po Wełtawie oraz skosztowaliśmy lokalnych przysmaków: trdelników i parek w rohliku. Dzieciaki od kuchni mogły zobaczyć, jak żyje się w typowych czeskich domach, bowiem na noclegi zostawały zabierane przez tamtejsze rodziny. Dzięki temu miały okazję poznać czeskie zwyczaje, spróbować regionalnych dań i pobawić się z tamtejszymi rówieśnikami. Naszą wizytę zakończyliśmy wspólną kolacją i pełni wrażeń wróciliśmy do Polski. Trzecim etapem naszego programu Erasmus+, będzie wizyta w tureckiej Alanyi jesienią tego roku.
Wraz z początkiem wiosny wznowiliśmy prace nad naszym projektem edukacyjnym Erasmus +. Tym razem zgodnie z założeniami naszego projektu upiększaliśmy naszą szkołę oraz naszą okolicę. Jednym z etapów była edukacja naszych uczniów o konieczności dbania o nasze lasy i o otaczającą nas roślinność. Odbyliśmy zatem wycieczkę do lasu, gdzie nasi najmłodsi uczniowie sadzili swoje pierwsze drzewa, a dzięki obszernej wiedzy Pana Leśniczego mogli nauczyć się rozpoznawać ślady różnych zwierząt , nazwy niespotykanych roślin leśnych oraz odgłosy lasu. W drugim etapie uczniowie naszej szkoły przy współpracy z lokalnymi przedsiębiorcami sami zbudowali piękne donice drewniane, oraz wybrali kwiaty i pnącza, które potem wspólnie zasadzili i ozdobili teren naszej szkoły.
Tym razem, do zrealizowania założeń projektowych Erasmus +, posłuchaliśmy naszych uczniów i zgodnie z ich inwencją, ozdobiliśmy w naszej szkole ścianę kolorowym rysunkami. Wykorzystaliśmy chęci i zapał naszych wychowanków z MOW i przy pomocy zaprzyjaźnionego fachowca, wykonaliśmy w sobotnie przedpołudnie graffiti na jednej z naszych ścian. Oto efekty.
Jednym z założeń projektu Erasmus+ było zorganizowanie dnia języka niemieckiego. Panie Iza i Kinga wraz z kilkunastoma uczniami przygotowali wspaniałe przedstawienie, w którym nie zabrakło piosenek, tańców i dekoracji, nawiązujących do naszych zachodnich sąsiadów. Poza tym uczniowie przygotowywali projekty logo, nosili koszulki Erasmusa oraz zachęcali do nauki języków obcych.
W ramach projektu edukacyjnego Erasmus + uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w konkursie na logo projektu, które będzie nam towarzyszyło w kolejnych etapach naszej zagranicznej współpracy. Przy prężnej współpracy zespołu artystycznego udało nam się wykonać piękne prace, spośród których musieliśmy wyłonić najlepszą. Wkład pracy uczniów i ich pomysłowość oraz pracowitość zachwyciła komisję oceniającą, dlatego tak trudno było wyłonić zwycięzcę. Podczas Dnia Języka Niemieckiego nastąpiło rozstrzygnięcie konkursu, logo autorstwa ZE III B pod opieką pani Moniki Dzierli-Wodeckiej, będzie wydrukowane na koszulkach oraz na folderach naszego projektu.
Poniższy film przedstawia najważniejsze i zarazem najpiękniejsze miejsca naszego regionu. W dużym skrócie pokazujemy w nim, naszym przyjaciołom z Czech, Niemiec i Turcji, ciekawe propozycje warte zwiedzenia. Nie zabrakło również akcentów rozrywkowo-wypoczynkowych, z których także jesteśmy bardzo dumni.
Kolejny etap naszego projektu zaliczony. Tym razem wspólnie z klasą II gimnazjum spędziliśmy bardzo aktywnie dzień podczas pobytu w Gołuchowie. Wędrówkę rozpoczęliśmy od spaceru po zamkowych komnatach, podczas którego poczuliśmy ducha dawnych lat oraz podziwialiśmy ówczesne malarstwo. Następnie odwiedziliśmy zagrodę żubrów i innych leśnych zwierząt. Następnie dotarliśmy do głazu św. Jadwigi, największego w Wielkopolsce kamienia. Etapem wieńczącym naszą ponad trzygodzinną wędrówkę był krótki relaks nad gołuchowskim jeziorem. Opiekunami i organizatorami byli: pan Maciej Fulczyński i pani Izabela Ciszewska.
W dniach 20-25 listopada 2016r. gościliśmy wraz z delegacją z Czech i Turcji, w niemieckim mieście Bad Langensalza. Pierwsze spotkanie w ramach projektu zaowocowało nawiązaniem ścisłej współpracy oraz integracją między uczestnikami. Zobaczyliśmy, jak odbywa się nauka w niemieckich szkołach, spotkaliśmy się z Burmistrzem, zwiedziliśmy okoliczne tereny przyrodnicze, ZOO, jarmark świąteczny oraz kopalnię soli. Dzieci mogły zawrzeć przyjaźnie podczas wspólnych prac i zabaw: wykonywali maski z gipsu, gotowali, grali w różne gry. Po tych kilku wyczerpujących, ekscytujących i bogatych w nowe doświadczenia dniach aż żal było wracać do domu.
Od 01.września 2016 do 31. sierpnia 2018 uczniowie ZPS będą realizować unijny projekt edukacyjny Erasmums + w ramach akcji 2 „Partnerstwa strategiczne”, który polega na międzynarodowej współpracy placówek edukacyjnych, zajmujących się edukacją szkolną. Celem projektu jest wprowadzenie długofalowych zmian oraz innowacji. W szczególności chodzi o zwiększanie osiągnięć młodych ludzi (szczególnie tych zagrożonych przedwczesnym opuszczeniem szkoły lub z niskim poziomem umiejętności podstawowych), a także o podnoszenie jakości wczesnej edukacji. Wymiany zagraniczne młodzieży i nauczycieli odbędą się pomiędzy szkołami partnerskimi z Niemiec, Turcji, Czech i oczywiście naszą szkołą . Podejmowane działania będą się skupiać przede wszystkim na zwiększeniu motywacji nauki języka niemieckiego , polepszeniu kompetencji językowych, oraz rozwijaniu i wzmacnianiu kompetencji zawodowych nauczycieli. Inicjatorką i koordynatorką projektu w naszej szkole jest Pani Izabela Ciszewska- nauczyciel języka niemieckiego.