Tytuł innowacji: W Laboratorium Profesora Alberta - uczniowie w roli Mistrzów Gry
Termin realizacji: od 14 marca do 18 marca 2022 r.
Autorzy: Sławomira Malinowska, Grażyna Szklarz, Arleta Tyrra-Zając
Cele: Doskonalenie umiejętności grafomotorycznych, matematycznych, polonistycznych, percepcji wzrokowej, pamięci, logicznego myślenia, kreatywności, koncentracji uwagi oraz korzystania z technologii komunikacyjno - informacyjnych.
Opis innowacji:
“W Laboratorium Profesora Alberta - uczniowie w roli Mistrzów Gry” to zestaw zagadek ubranych w formę fabularnej gry typu escape room. Pierwszy raz szkoła zamieniła się w wielki pokój zagadek, a uczniowie wcielili
w rolę Tajnych Agentów. Celem ich misji było znalezienie antidotum na wirusa wiecznego śmiechu. Krok po kroku uczniowie rozwiązywali zadania z kopert, a kolejno odkryte przez nich cyfry były częścią Tajnego Kodu. W finałowej kopercie uczniowie nie tylko znaleźli słodkie antidotum, ale również bilety wstępu na ekscytujące pokazy w Laboratorium Profesora.
Wśród przygotowanych łamigłówek znalazły się zadania matematyczne, szyfrowanie, dopasowywanie cieni, odgadywanie symboli, czytanie ze zrozumieniem. Uczniowie musieli m.in. sprawdzić plan dnia w laboratorium, przejrzeć podejrzane notatki profesora, zastanowić się, jak wyglądają kolby kuliste czy stożkowe. Dodatkowo przygodę uatrakcyjniły gadżety (np. farby, kalkulator, klawiatura, zegar), dzięki którym zadania dla uczniów były jeszcze bardziej ciekawe i bardziej angażujące.
Współpraca i zabawa podczas „tajnej misji” sprzyjały integracji zespołów klasowych, a przyjazna atmosfera oraz zaangażowanie uczniów podczas rozwiązywania zadań pozytywnie wpłynęły w proces uczenia się.
Niezapomnianą atrakcją tej edukacyjnej przygody było też selfie z elementami fotobudki.
W ciągu obchodzonego w szkole Tygodnia Wiedzy o Mózgu uczniowie zdobyli ciekawe informacje o najważniejszym narządzie układu nerwowego.
Ewaluacja:
Wszyscy uczniowie odnaleźli finałowe koperty, a tym samym rozwiązali zadania, dzięki którym ćwiczyli umiejętności matematyczne, techniczne, polonistyczne, manualne oraz logicznego myślenia. Z obserwacji i rozmów wynika, iż uczniowie byli bardzo zadowoleni z udziału w lekcji przeprowadzonej na wzór znanej i popularnej gry. Wiele radości sprawiły im grupowe zdjęcia, wykonane na tle specjalnie przygotowanej fotobudki. Dzięki pokazom mieli okazję poznać m.in. właściwości tlenu, cechy dyfuzji oraz inne reakcje zachodzące w świecie przyrody.
Niektórzy uczniowie współorganizowali „Tydzień Wiedzy o Mózgu” poprzez przygotowanie dekoracji oraz plakatów informacyjnych. Wykazali ogromne zaangażowanie w tworzenie szkolnej gry.